Księstwo Sarmacji należy do Organizacji Polskich Mikronacji

Zobacz interaktywną mapę

KSZPrasa sarmacka
Aktualizacja o pełnych kwadransach

Artykuły nie reprezentują oficjalnego stanowiska Księstwa Sarmacji.

Agencje :: Redakcja :: RSS :: RSS z SzU
Archiwum :: Archiwum Parku :: Archiwum SzU
Przeszukaj archiwa Bramy, Parku i SzU

Website monitoring Creative Commons License

Park Stołeczny
Założenia Podatku od Nieruchomości

Korona nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów opublikowanych w ramach Parku stołecznego. Opublikuj swój wpis lub film z YouTube.

12 lutego 2008 r., 22:28 — ppor. Dariusz v-hr. Makowski h. Jelita

Szanowne mieszkanki i szanowni mieszkańcy Księstwa Sarmacji

Przedstawiam założenia podatku od nieruchomości. Gwoli ścisłości sam błędnie nazywałem go katastralnym ale różnica jest zasadnicza. Podatek od nieruchomości jest naliczny ryczałtowo od danej jednostki gruntu czy też budowli a katastralny jako procent wartości tego gruntu lub budynku.

Oto projekt:

Podmiot opodatkowania
Podatkiem objęci są właściciele nieruchomości, lub - w przypadku prawa wieczystego użytkowania nieruchomości - użytkownicy władający nieruchomością.

Przedmiot opodatkowania
Wszelkie nieruchomości klasyfikowane wg przepisów kodeksu cywilnego:
tereny, parcele, budynki, budowle oraz inne konstrukcje wzniesione na gruncie. Dla celów podatku od nieruchomości zostaną zróżnicowane w zależności od ich przeznaczenia na nieruchomości służące celom gospodarczym, nieruchomości służące potrzebom osobistym (mieszkaniowym lub publicznym) oraz nieruchomości
służące na wynajem.

Podstawa opodatkowania
Podstawę opodatkowania ma stanowić kwota jednostkowa zależna od
rodzaju przedmiotu opodatkowania pobierana w okresie miesięcznym.

Stawki podatkowe
Stawki podatkowe charakteryzować się będą zróżnicowaniem w zależności od rodzaju (przeznaczenia) nieruchomości. Ustalaniem wysokości stawek zajmowałyby się prowincje i kraje koronne, w granicach wyznaczonych przez ustawę.
Proponuję się następujące stawki podatku od nieruchomości
1. Tereny - 2 lt do 6 lt.
2. Parcele - 6 lt do 20 lt.
3. Budynki mieszkalne (zamieszkane tylko przez właściciela) - 2 lt -
10lt.
4. Budynki mieszkalne pozostałe (zamieszkałe i nie zamieszkałe) - 8 lt
do 30 lt + 2 lt do 10 lt za każde piętro.
5. Budynki produkcyjne działalności rolnej - 4 lt do 20lt.
6. Budynki produkcyjne działalności pozarolniczej - 8 lt do 40lt.

Zwolnienia podatkowe
Jednostki samorządowe byłaby władne do stosowania ulg i zwolnień z
podatku. Istnieje także druga grupa wyłączeń z opodatkowania
przewidziana dla kompetencji Sejmu, a dotycząca bądź to ulg w
inwestowaniu, bądź to bezterminowego zwolnienia np. nieruchomości
związanych z obronnością. Nieruchomości będące własnością samorządów byłyby automatycznie zwolnione z opodatkowania (nie dotyczy to mieszkań socjalnych).

Podział kwoty podatku.
Pobrany podatek od nieruchomości dzieli się w następujacych
proporcjach:
- 10% przypada miejscowościom,
- 30% przypada prowincjom lub krajom Koronnym,
- 60% przypada Koronie

Tym sposobem podatek od nieruchomości obok podatku od sprzedaży parcel i podatku od wynagrodzeń byłby źródłem finansowania budżetów Korony, prowincji, miejscowości.

Jak to wygląda w praktyce ? Podam przykład:
Posiadam w Margon dwie parcele na których stoją dwa budynki jeden parterowy mieszkalny drugi dwupietrowy pod wynajem.
Ile zapłacę podatku od nieruchomości co miesiąc ?
2 parcele x 6lt = 12lt
budynek mieszkalny gdzie mieszkam = 2 lt
budynek czynszowy 8lt + (2pietra x 2) = 12 lt
Razem: 26 lt.
Czy to dużo ? Jeżeli wynajmuję mieszkania to musze wkalkulować w cenę wynajmu ten podatek i załóżmy, że jeszcze mi zostają miesięcznie 2 lt.
Korzystając tylko z pracy socjalnej mój dochód miesięcznie może wynieść 60 lt. Musze się wyżywić więc odpadnie z tego 4*3,5 lt=14lt.
Z tego wynika, że (praca socj.)60lt-(żywienie)14lt-(pod.od nier.)14lt+(zysk z wynajmu)2lt=30lt pozostanie mi jeszcze na koncie w banku i będę mógł spekulowac na GPW :P

To tyle gwoli przykładu.

Jakie będą konsekwencję wprowadzenia podatku od nieruchomości ? Na pewno nikomu nie będzie się opłacało utrzymywać pustych budynków, nie zarabiających na siebie. Dotyczy to zwłaszcza firm a w szczególności wielkich korporacji. Małe firmy bez trudu sobie poradzą.
Ten mechanizm fiskalny plus zużycie doprowadzi do zracjonalizowania gospodarki sarmackiej (czytaj odchudzenia korporacji).
Nikomu, a zwłaszcza samorządom, nie będzie się opłacało prowadzić mieszkań socjalnych.

Zapraszam do dyskusji. Za trzy dni na podstawie tego projektu i dyskusji opracuję formalny projekt ustawy podatku od nieruchomości.

Informacje o artykule

Artykuł oceniło 1 czytelników. Średnia nota: 5
Artykuł czytano 99 razy.

Komentarze

2008-02-13 00:01 - autor: Klaudiusz "clawd" Banach
bardzo mi się podoba!!!!!!!!!!!!!

2008-02-13 15:55 - autor: Yaraeh kaw. de Luna y Euskadi
Nie rozumiem tylko jednego.
Dlaczego kogoś się karze za posiadanie dobra, jakim niewątpliwie jest parcela z budynkiem?

2008-02-13 16:03 - autor: Marcin kaw. "Komo" Komosiński
Przecież można być bezdomnym i nie płacić. xD

2008-02-13 16:07 - autor: Klaudiusz "clawd" Banach
obywatelstwo to obopólna umowa miedzy państwem a obywatelem - ja o ciebie dbam, gwarantuje ci opiekę socjalną, wolność i ochronę a ty w zamian płacisz podatki. wiec czemu to nagle ma być karanie?

2008-02-13 16:20 - autor: Yaraeh kaw. de Luna y Euskadi
Abstrahując od świata realnego, gdzie z wypełnianiem postanowień tej umowy może być różnie, to tutaj nie zachodzi potrzeba nawiązywania takiej umowy, bo to tylko przestrzeń wirtualna.

2008-02-13 16:25 - autor: Klaudiusz "clawd" Banach
nie zgodzę się z tym. Przecież jest cała masa usług w v-państwie z których obywatel korzysta. wypada za nie zapłacić podatkiem - Syriusz, Administracja, Sądy, Szkoły etc

2008-02-13 16:45 - autor: Yaraeh kaw. de Luna y Euskadi
Ze szkół nie korzystam.
Sądy - funkcja społeczna.
Syriusz - to nie jest na zasadzie, mogę brać w tym udział (tj. kupić towar), lub nie. Ja muszę. Więc dlaczego mam za to płacić?

2008-02-13 17:02 - autor: Klaudiusz "clawd" Banach
muszę troszeczkę bardziej sie rozeznać w realiach mikronacji... na razie nie jestem w 100% przekonany do swoich racji...

na przykład jedzenie... je Pan ponieważ musi ( z przymrużeniem oka jako v-potrzeba) czy każe Panu Państwo? jeśli każe Państwo to wtedy ma Pan racje (i tak niby jest bo system na nas to wymusza) ale jeżeli sobie wyobrazimy ze nakaz państwa jest narzędziem służącym dodaniu realizmu v-życiu to wtedy każe nam jeść nasz v-organizm a państwo dostarcza narzędzi aby tą potrzebę zaspokoić (jedzenie mieszkanie etc czyli syriusz) Wtedy płacenie podatkiem jest słuszne i konieczne.

2008-02-13 17:13 - autor: Yaraeh kaw. de Luna y Euskadi
Nie muszę i nie jem ;]

2008-02-13 18:26 - autor: Konrad "Sobik" de Luna y Euskadi
Pomysł jest dobry.

Dodaj swój komentarz:


Chcę wiedzieć o nowych komentarzach

Opcje archiwum

Użyteczne odsyłacze i wyszukiwarki